بهانه
بـالسـند المتصل الى الشیخ الاءقدام ، محمد بن یعقوب الکلینى ، رضوان الله علیه ، عـن اءحـمـد بـن مـحـمـد، عـن الحسین بن سعید، عمن ذکره ، عن عبید بن زرارة ، عن محمد بن مارد، قـال : قـلت لاءبـى عـبـدالله ، عـلیـه السـلام : حـدیـث روى لنـا اءنـت قـلت : اءذا عـرفـت فاعمل ما شیئت فقال : قد قلت ذلک . قال قلت : و ان زنوا و ان سرقوا و ان شربوا الخمر؟ فـقـال لى : انـا لله و (انـا) الیـه راجـعـون . و الله مـا اءنـصـفـونـا اءن نـکـون اءخـذنـا بـالعـمـل و وضـع عـنـهـم ! انـمـا قـلت اذا عـرفـت فـاعـمـل مـا شـئت مـن قلیل الخیر و کثیره ، فانه یقبل منک (1114) ترجمه : راوى حـدیـث شـریـف گوید: به جناب صادق ، علیه السلام ، گفتم : "حدیثى براى ما روایت شده که شما فرمودید وقتى که معرفت پیدا کردید (یعنى در حق ائمه علیهم السلام ) هـر چـه مى خواهى بکن ." فرمود: "من چنین گفتم ." گفت گفتم : "گرچه زنا کنند یا دزدى کـنـنـد یـا شـراب بـخـورنـد؟" فرمود: "انا لله و انا الیه راجعون . به خدا قسم که بى انـصـافـى نـمـودنـد بـا مـا کـه مـاهـا خـود اخـذ شـویـم بـه اعـمـال و از آنها برداشته شود! آنچه من گفتم این بود که وقتى معرفت پیدا کردى هر چه مـى خـواهـى بـکـن از عـمـل خـیـر، چـه کـم و چـه زیـاد، از تـو قبول مى شود." و چـون این افترا یا سوء فهم از مصیبتهاى بزرگ بوده ، حضرت در مقام کما تحاشى از آن چنین فرمودند. و عـن الاءمـالى ، للحـسـیـن بـن مـحمد الطوسى ، شیخ الطائفة ، رحمه الله ، باسناده عن الرضـا، عـلیـه السـلام ، عـن اءبـیـه ، عـن جـده ، عـن اءبـى جـعـفـر، عـلیـه السـلام ، اءنـه قـال لخـیـثـمـة : اءبـلغ شـیـعـتـنـا (اءنـا لا نـغـنـى مـن الله شـیـئا. و اءبـلغ شـیـعـتنا اءنه لا یـنـال ما عند الله الا بالعمل . و اءبلغ شیعتنا) اءن اءعظم الناس حسرة یوم القیامة من وصف عدلا ثم خالفه اءلى غیره . و اءبلغ شیعتنا اءنهم اذا قاموا بما اءمروا اءنهم هم الفائزون یوم القیامة .(1117) ه شیعیان ما که ما بـى نـیـاز نـمـى کـنـیـم از خـداونـد چـیـزى را. (یـعـنـى بـه اعـتـمـاد بـه مـا از عـمـل بـاز نـمـانـیـد) و بـرسـان بـه شـیـعـیـان مـا کـه نـرسـد آنـچـه خـدا هـسـت مـگـر بـه عـمـل . و بـه شیعیان ما ابلاغ کن بزرگترین مردم در حسرت روز قیامت کسى است که وصف کـنـد عـدلى را، پـس از آن مخالفت کند او را و عدول کند به سوى غیر آن . و ابلاغ کن به شـیـعـیـان مـا کـه اگـر قائم شدند ب ه آنچه به آن ماءمورند، (یعنى اگر اطاعت خداوند را کردند) آنها اهل نجات هستند فقط. رساند که فرمود: اى جماعت شیعیان آل محمد، صلى الله علیه و آله ، شماها در حد وسط باشید که غالیان بـه شـمـا رجـوع کـنـند و تالیان به شما ملحق شوند. یکى از انصار که اسمش سعد بـود عـرض کرد: فدایت شوم ، غالى چیست ؟ فرمود: قومى هستند که درباره ما چیزهایى گویند که ما درباره خود نگوییم ، پس آنها از ما نیستند و ما از آنها نیستیم . عرض کرد: تالى چیست ؟ فرمود: کسى است که طالب هدایت است ، و طریق آن را نـمـى دانـد و مـى خـواهـد کـه خـیـر بـه او بـرسـد و عـمـل کند. پس از آن رو به شیعیان فرمود و گفت : به خدا قسم که با ما برائت و آزادى از خداوند نیست (یعنى از سخط و عذاب او)، و بین ما و خداوند خویشاوندى نیست ، و ما بر خداوند حجتى نداریم ، و تقرب به خدا حاصل نکنیم مگر به اطاعت و فرمانبردارى . و هـر کـس از شـمـا مـطـیـع خـداونـد بـاشـد، فـایـده دارد بـه (حال ) او ولایت و دوستى ما، و هر کس فرمانبردار خدا نباشد از شماها، ولایت ما به او نفعى نرساند. واى بر شما مغرور نشوید، واى بر شما مغرور نشوید. علیه السلام : اى جـابـر، مـذاهـب بـاطـله و راءیـهاى فاسده تو را گول نزند که گمان کنى حب على ، علیه السـلام ، تـو را بـس است . آیا کفایت مى کند براى مرد که بگوید من دوست مى دارم على ، عـلیـه السـلام ، را و داراى ولایـت او هـسـتـم ، و مـع ذلک فـعـال و داراى کـثـرت عـمـل نـبـاشـد؟ اگـر بـگـویـد مـن رسول خدا را دوست مى دارم (با آنکه رسول خدا از على بهتر است ) پس از آن متابعت سیره او نـکـنـد و عـمـل بـه سـنـت او نـنـمـایـد، از حـب او نـفـعـى بـراى او حاصل نشود اربعین حدیث امام خمینی رحمة الله علیه ... حدیث سی و سوم
قوله : انا لله کلمه استرجاع را در مقام شدت مصیبت و عظمت آن گویند.
فـرمـود جناب باقر العلوم علیه السلام ، به خیثمه که ابلاغ کن ب
و هـم در کـافـى شـریف سند به حضرت باقرالعلوم ، علیه السلام ،
و هـم در روایـت جـابـر مـتـقـدم اسـت کـه فرمود حضرت باقرالعلوم ،
و از تـصـرفـات خـبـیـثـه شیطانیه یکى آن است که انسان وجهه قلب
Design By : Pichak |